קסמן של מחשבות- חשיבה יצירתית- טיפוח מיומנויות חשיבה באמצעות משחקים

לאחר שנים רבות של הוראה והנחיית תהליכי חשיבה בגישה רב-תחומית במסגרות רבות ומגוונות החלטנו לכתוב תוכנית חינוכית הממוקדת בחינוך למצוינות חשיבתית. התוכנית קסמן של מחשבות- חינוך למצוינות חשיבתית, מביאה את עקרונות טיפוח יכולות החשיבה ממקום חווייתי ומהנה, לצד העברת מתודולוגיות העדכניות ביותר בתחום.

אנו מביאים להנחיה בכיתות "ארגז כלים" גדול, מושקע ומאובזר, כאשר תכולתו מותאמת התאמה מדויקת לקהל היעד הנבחר.

אחד הכלים המרכזיים בארגז, שאנו משתמשים בו הרבה מאד, הוא הניסיון. ניסיון הוא הרבה מעבר לוותק- זהו תהליך חשיבתי, רפלקטיבי, המביא את המקצועיות שנרכשה לאורך הרבה שנים, לידי ביטוי.

מה בתכנית ?

1. הפעלות משימתיות בקבוצות, תוך מתן דגש לעבודת צוות, עיקרון השלם הגדול מסכום חלקיו, יצירתיות, מיומנות בפתרון בעיות ודפוסי מנהיגות.

2. טיפוח חשיבה באמצעות מגוון אטרקטיבי של משחקי אסטרטגיה, תוך מתן דגש על יכולות תכנון, קבלת החלטות, הבנה חברתית, תפיסת מרחב, טיפוח אינטליגנציות מרובות, הבנה טקטית אל מול הבנה אסטרטגית, חשיבה ביקורתית ורכישת מיומנות גבוהה בפתרון בעיות.

3. טיפוח יכולות של חשיבה לוגית באמצעות מגוון חידות בעלות רמת קושי משתנה, תוך מתן דגש על גמישות חשיבתית, סיעור מוחות וטיפוח יכולות של חשיבה יצירתית.

4. הפעלות קלאסיות מתוך תורת המשחקים, תוך זיהוי המשחקיות הנמצאת במצבים רבים בחיי היומיום של כולנו ואימון ב"מהלכי משחק" מדויקים יותר.

5. תפיסת המנחה כמאמן הנמצא כדי לשפר את המיומנויות והביצועים של תלמידיו/ מאומניו.

6. הכרות מעמיקה ושליטה מלאה בספרות התיאורטית והיישומית העוסקת בטיפוח יכולות חשיבה. אנו מביאים לתוך הכיתות את הספרות המקצועית המתקדמת ביותר, ומיומנים ביישום חווייתי ומקצועי שלה.

לתלמידנו פוטנציאל חשיבתי גבוה. ככול שנקדים ללמדם לחשוב בצורה יצירתית, מקורית וחוץ-תבניתית, נחדיר בהם את תחושת המסוגלות והאמונה ביכולותיהם, נפעיל ונאמן אותם ביצירתיות רב-תחומית, נסייע בידם להתקדם לעבר מיצוי הפוטנציאל הגלום בהם מתוך הנאה וחוויה וכך גם נגדל ונפתח אנשים מאושרים ומצליחים יותר.

השיעורים כתובים בצורת אימונים מובנים נוחים להעברה בכיתות. האימונים מסייעים לתלמידים לשפר ולטפח יכולות של חשיבה ולעבור משלב הידע לשלב ההבנה, תוך הפגנת ביצועי הבנה. מערכי האימונים מותאמים לשיעורים של 45 דקות או 90 דקות בהתאמה לצרכי ביה"ס, כאשר כל אימון או מספר אימונים מוקדשים להבנה והפנמה של נושא אחד מהסילבוס של הקורס.

התוכנית רב-גילאית, כאשר קיימת התאמה בין החומר המועבר באימון לבין גיל המשתתפים. הפעלת התוכנית מתחילה בכיתות א' וממשיכה כתוכנית רב-שנתית עד כיתות ו'. בכיתות הנמוכות זמן ההפעלה והחוויה רב יותר בצורה משמעותית, התוכנית מתמקדת ביצירתיות רב-תחומית, כאשר בכיתות הבוגרות ניתן דגש רב יותר על זמן העיבוד, ניתוח וההמשגה המקצועית. את כיתות ה' ו ו' ניתן להפעיל כחונכים צעירים של חשיבה, החונכים תלמידים צעירים מהם לעבר ביצועי הבנה, באמצעות משחקי החשיבה השונים במשולבים בתוכנית.